Ben je zzp’er, mzp’er of vzp’er?

De term zzp’er is op z’n retour… Niet dat de term zelf zo verkeerd is, maar het beeld dat ‘de buitenwereld’ heeft gecreëerd rondom de term klopt niet meer met hoe het bedoeld is. Zelfstandige zonder personeel, eenpitter, free-lancer, hobbyïst met een bedrijfje, niet van toegevoegde waarde voor de economie… ???

Inmiddels zijn bijna een miljoen zzp’ers ingeschreven bij de KvK. Het aantal is in rap tempo enorm gestegen, mede door de crisis. Een deel van de mensen die zzp’er wordt, doet dat noodgedwongen door ontslag of (persoonlijke) crisis. Een deel heeft bewust gekozen voor het zzp-schap. Een deel wil uitgroeien tot een grote onderneming met personeel, een ander deel kiest heel bewust om dat niet te doen.

Annemarie van Gaal
Foto Rolf van Koppen fotografie ©

De mzp’er

Afgelopen maandag was ik aanwezig bij de snertbijeenkomst van MKB Westland. De zaal was afgeladen met ondernemers en mensen uit de gemeentelijke politiek voor het verhaal van Annemarie van Gaal, topondernemer en investeerder, bekend van TV-programma’s als Dragons’ Den en Dubbeltje op z’n kant.

Wat mij het meest is bijgebleven, naast de vele inspirerende verhalen over haar tijd in Rusland en over de ondernemers die in hun ondernemersstijl afwijken van de rest, was de term mzp’er die zij die avond noemde. Ze vertelde over een ondernemer die zij kent, die multinational is en marktleider in maar liefst 14 landen. Het frappante aan het verhaal was dat deze ondernemer geen enkel personeelslid in dienst had. Hij werkte alleen samen met andere zzp’ers en bedrijven in een alliantie of samenwerkingsverband. 

De term mzp’er betekent Multinational Zonder Personeel. Kijk, daar houd ik van… creativiteit! Het feit dat iemand als Annemarie van Gaal nadenkt over andere termen dan zzp’er, geeft aan dat het tijd wordt om het oude in te wisselen voor iets nieuws, iets veel creatiever en nog onbeladen met beelden die niet kloppen met de bedoeling van de term…

Ik deel deze term nu met jou, lezer van deze blog. Zoals beloofd, met bronvermelding, bedankt Annemarie!

De vzp’er Onderschrift veelzijdigheid

Kijk, en dan zou ik mezelf niet zijn, als ik daar niet direct een andere term naast bedenk. Want multinational, dat ben ik (nog) niet… Ik ben wel veelzijdig ondernemer. Zelfstandige met meer dan 1 doelgroep en meer dan 1 activiteit.

Gisteravond 12 februari was ik panellid bij het Starterscafé van Rabobank Westland. Ik kon bevraagd worden door het publiek van 80 startende ondernemers over netwerken en social media. In de antwoorden introduceerde ik mijn nieuwe term: de vzp’er.

De vzp’er is een zelfstandig professional die veelzijdigheid inzet als businessmodel. Dit betekent dat je alles, maar dan ook echt alles, wat je in je rugzak aan kennis, kunde, gedrag en contacten hebt gestopt, kunt combineren tot product-markt-combinaties (PMC’s). Het is alsof je de puzzel van je leven op z’n plek legt, als je jouw eigen achtergrond aan opleiding, werkervaring, levenswijsheden, momenten van onvrede en de ideeën om daar verbetering in aan te brengen, volledig meeneemt in je eigen onderneming. Zoals de foto bovenaan deze blog laat zien: vanaf vandaag kun je jouw ‘schaduw’, jouw achtergrond die in jou zit en de rugzak die je met je meedraagt, gaan volgen als richtingaanwijzer naar de toekomst van jouw onderneming. rugzak

Na de panelsessie bij het Rabo Starterscafé werd ik benaderd door een vrouw die ook een vraag had durven stellen over social media. Ze vertelde me dat ik haar had geprikkeld om verder te kijken dan die ene doelgroep die zij nu in haar bedrijf bediende. De timing was perfect want vlak voor de dag van dit evenement had zij het signaal in zichzelf gekregen dat deze ene doelgroep wellicht niet allesomvattend was voor haar bedrijf. 

MarjaRabo12febr2015
Foto: Daniëlle Looije, Bureau Daan

Daar word ik nou blij van! Mijn avond was direct geslaagd, nog meer dan die al was doordat ik op die barkruk kon zitten en mijn ervaringen met deze groep mensen kon delen.

Ook vzp’er (worden)?

Spreekt veelzijdig ondernemerschap jou ook aan? Heb je een achtergrond waarmee je combinaties kunt leggen en waarmee je veel verschillende doelgroepen zou kunnen bedienen? Een aantal tips en opmerkingen:

1. Alle combinaties zijn mogelijk

In de tien jaar waarin ik mezelf ondernemer kan noemen, ben ik zo vaak verbaasd geweest over de combinaties die mogelijk zijn. Kijk maar op de homepage van mijn website. Op dit moment van schrijven staan er 9 combinaties, inmiddels kan ik er al 3 bijplaatsen (volgt binnenkort…). Ik had in 2005 toen ik startte met mijn massagepraktijk nooit voor mogelijk gehouden dat ik het leven zou krijgen dat ik nu heb. Mijn eerste burn-out had ik toen ik werkte voor een uitzendorganisatie. Het verbaast me nu niet meer dat ik mensen met werkstress aantrek die bij personele en uitzend-achtige organisaties werken. 

2. Een combinatie kan geblokkeerd zijn

Een PMC is nog niet volledig als combinatie te profileren wanneer er nog (emotionele) lading ligt op de elementen in de puzzel. Bijvoorbeeld: je bent ontslagen geweest bij een bedrijf in een bepaalde sector. Als je dit mentaal wel een ‘plekje hebt gegeven’, betekent dat nog niet dat je het emotioneel verwerkt hebt. Er kan fysiek nog spanning in je lijf komen als je denkt aan je vorige werkplek, je oud-collega’s, de manager die jou dit fijne bericht mocht vertellen en zelfs op de hele sector waarin je werkzaam was. 
Dit had kunnen gebeuren bij mij als ik mijn burn-out niet verwerkt had, omdat ik me teleurgesteld en verdrietig voelde over het feit dat ik niet gehoord werd in mijn noodkreet om meer ondersteuning op de vestiging van het uitzendbureau waar ik werkte. Dit vraagt om het opruimen van de lading, zodat de weg weer vrij wordt om neutraal om te gaan met de mensen die op je nieuwe pad komen.

3. In al je combinaties zit een verbindende factor

Ook al lijkt jouw veelzijdige aanbod voor de buitenwereld versnipperd te zijn, er zit een verbindende factor in en dat ben jij met jouw achtergrond. Maar ja… geef daar maar eens woorden aan die duidelijk genoeg zijn om als onderscheidende factor te gebruiken in je communicatie! Inmiddels heb ik die factor van mij gevonden en kunnen benoemen:

welkom bezige bij

In alles wat ik doe, zit stressontlading. Of ik nu een ondernemer begeleid om van ‘angst voor koude acquisitie’ te ontwikkelen naar ‘verbindende warme acquisitie’, of een kind met ADHD een voetreflexmassage geef, of een medewerker met werkstress vertel dat perfectionisme wel een functie heeft en het inzetten daarvan een kwestie van timing is, in alles zit stressontlading. Ontlading leidt tot ontspanning, niet andersom…

4. Communiceer doelgericht

Ook al heb je straks verschillende PMC’s naast elkaar staan, het communiceren met een van je doelgroepen doe je wel doelgericht. De tekst van de pagina op je website, het foldermateriaal, een advertentie of een bericht op sociale media is gericht op informatievoorziening over dat specifieke onderwerp.

5. Leer anders omgaan met onbegrip

Na de bevlogen voordracht van Annemarie van Gaal had ik een gesprek met een collega ondernemerstrainer. Toen ik hem vertelde dat ik op dit moment actief ben met het verder opzetten van een netwerk- en zichtbaarheidsplatform voor professionals die mensen met ADHD begeleiden, Anders ADHD, kreeg ik als reactie: “Wat ben je toch versnipperd bezig”. Even later vroeg hij naar mijn omzet van vorig jaar. Ik noemde een bedrag en kreeg als reactie: “Ik zit rond datzelfde bedrag, maar wel met minder moeite.”

Ik voelde me even teleurgesteld omdat ik dit niet van hem verwacht had. Dat ik veelzijdig ondernemerschap als businessmodel heb gekozen, wil niet zeggen dat ik veel moeite moet doen om dezelfde omzet te genereren. Zou het ook zo kunnen zijn dat het me minder moeite kost om een goed inkomen te genereren, juist omdat ik mijn veelzijdigheid optimaal inzet en daar energie van krijg? Zou dit ook gewoon míjn pad kunnen zijn? Dat dit niet hetzelfde model is als het aloude ‘focussen’, wil niet zeggen dat het niet werkt. Multifocus is ook focus…

Onderschrift keuze

Ja, het is hard werken om meer ballen hoog te houden. Het plezier erin is bij mij echter juist toegenomen sinds ik mijn veelzijdigheid heb omarmd en vertaald naar dit businessmodel. Ja, niet iedereen begrijpt dit, vooral de ondernemers die meer gericht zijn op enkele focus, structuur en takenlijstjes. Het past het beste bij de creatieve ondernemers die beter gebaat zijn bij het ondernemen vanuit impulsiviteit, chaos en mindmaps gebruiken om hun gedachtespinsels uit te werken. De ondernemers met businessmodel in hun hoofd, maar zonder businessplan…

Het voordeel van veelzijdig ondernemen

Het ultieme voorbeeld van een van de voordelen van veelzijdig ondernemen, is het opbouwen van extra potjes waarmee je als ondernemer bijvoorbeeld toekomstige investeringen kunt doen of pensioen kunt reserveren. Deze gedachtegang wordt door Centraal Beheer ‘Het Nieuwe Oudedagsdenken’ genoemd. In de reclamecampagne ZO% kun je zien dat ik daar een ‘bescheiden’ rol in mocht spelen…

Wil je meer weten over veelzijdig ondernemen? De workshops en gratis veranda-avonden ‘Vrij en blij zelfstandig ondernemen’ sluiten mooi aan bij het ontwikkelen van die veelzijdig ondernemer in jou…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *